Επιστολή της Μαρίας Στρατηγάκη στην «Καθημερινή»

2013/11/26

«Κοινωνική κατηγορία»

Κύριε διευθυντά

Μια ατυχής έκφραση στο βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού –πριν από χρόνια– έδωσε την ευκαιρία στην Ακροδεξιά να βγάλει την κ. Μαρία Ρεπούση «στη σέντρα». Από τότε πολλοί παίρνουν σειρά να χτυπήσουν πέναλτι σε κενή εστία, ανεξαρτήτως θέματος. Τη δόξα τους ζήλεψε και ο αρθρογράφος της «Καθημερινής» κ. Τάκης Θεοδωρόπουλος. Του προκάλεσε αναστάτωση ότι η κ. Μαρία Ρεπούση ανέφερε τις γυναίκες ως «κοινωνική κατηγορία». Και είδε την ευκαιρία για ένα πέναλτι σε κενή εστία, ένα εύκολο άρθρο σε ειρωνικό τόνο και σε διαδεδομένα αποδεκτό στόχο («Καθημερινή» 16/11/2013).

Iσως πήρε το θάρρος από την ευρεία αποδοχή που έχει η αρθρογραφία του σε σειρά θεμάτων. Μόνο που εδώ ατύχησε. Γιατί έπεσε στο σφάλμα αυτών (ανεξαρτήτως φύλου;) που γράφουν για πολλά και νομίζουν ότι τα ξέρουν όλα.

Γιατί δεν γνώριζε ότι υπάρχει μεγάλη επιστημονική συζήτηση σοβαρότατων κοινωνικών επιστημόνων που ασχολούνται με θέματα φύλου διεθνώς για το αν οι γυναίκες πρέπει ή δεν πρέπει να θεωρούνται κοινωνική κατηγορία. Το ζήτημα δεν ήταν έμπνευση της κ. Μ. Ρεπούση, αλλά απηχεί τη άποψη ενός ρεύματος σκέψης στην επιστημονική κοινότητα πανεπιστήμιων της Ευρώπης και της Αμερικής που υπολήπτεται, υποθέτω, ο κ. Θεοδωρόπουλος.

Μπορεί κάποιος/κάποια να συμφωνεί ή να διαφωνεί, γνωρίζοντας όμως τους σχετικούς προβληματισμούς. Ο κ. Θεοδωρόπουλος δεν γνώριζε, μα δεν ρώτησε κιόλας, έστω χάριν αυτοπροστασίας. Δεν ξέρω αν είναι θέμα φύλου ή θέμα του ιδίου, αλλά γεγονός είναι ότι ο κ. Θεοδωρόπουλος ατύχησε, και αυτό ανεξάρτητα από το αν του έφτιαχνε καλό ή κακό παστίτσιο η μητέρα του. Μάλλον τον παρέσυρε η ανάγκη του να σπεύσει να εκφράσει την επιθετικότητά του απέναντι σε μια πολιτικό που γνωρίζει θεωρητικά, αλλά και από την εμπειρία της, τις άνισες σχέσεις των φύλων στην κοινωνία μας.

Μαρια Στρατηγακη

Πρώην γενική γραμματέας Ισότητας των Φύλων, Επίκ. καθηγ. Παντείου Πανεπιστημίου

Απάντηση

Οφείλω να συγχαρώ την κ. Στρατηγάκη για τις γνώσεις της επί ζητημάτων gender studies. Υποθέτω ότι θα τις επιδαψιλεύει στους φοιτητές της με την ίδια γενναιοδωρία που τις επιδεικνύει. Οι επισημάνσεις της θυμίζουν λίγο κυριακάτικο ντύσιμο στο κεφαλοχώρι αλλά δεν πειράζει. Κατά τα λοιπά διατηρώ το δικαίωμα να μην παίρνω στα σοβαρά όσους νομίζουν ότι ο κόσμος υπάρχει από τότε που οι ίδιοι ανακάλυψαν την Αμερική. Και να θεωρώ τον πνευματικό νεοπλουτισμό ένα από τα μεγάλα προβλήματα του κόσμου μας. Και να αναρωτιέμαι πώς θα ήταν ο πολιτισμός μας αν ο Τολστόι αντιμετώπιζε την Καρένινα ως μέλος κοινωνικής κατηγορίας, ή ο Φλομπέρ την Μποβαρί. Θα είχε πεθάνει προ πολλού από πλήξη.

Τ.Θ.

«Πνευματικός νεοπλουτισμός»

Κύριε διευθυντά

Σε απάντηση επιστολής μου («Καθημερινή» 26/11/13) που επεσήμαινε την προπέτεια του αρθρογράφου σας, ο κ. Θεοδωρόπουλος επέτυχε τα εξής: 1) Παρήγαγε νεολογισμό με αυτό το «επιδαψιλεύει γνώσεις» – συγγραφική αδεία; 2) Διακήρυξε ότι θεωρεί «πνευματικό νεοπλουτισμό» τη γνώση διεθνών προβληματισμών σε τομείς κοινωνικών επιστημών. 3) Απένειμε, αντιθέτως, στον εαυτό του την ιδιότητα πνευματικού παλιού τζακιού πετώντας και ολίγον Τολστόι και Φλομπέρ. 4) Πολύ απλά έδειξε ότι δυσκολεύεται να παραδεχθεί ένα λάθος (λόγω φύλου;).

Μαρια Στρατηγακη

Απάντηση

Ισχύει η προηγούμενη απάντηση.

Τ.Θ.